Tuesday, 18 October 2011

Kemahiran Mikropengajaran>>Kemahiran Menyoal

Assalamualaikum semua...

Hari ini kelas diteruskan lagi dengan Kemahiran Mikrotaeching iaitu kemahiran menyoal. Antara beberapa tujuan menyoal adalah untuk :
  • mewujudkan semangat inkuiri pelajar
  • menjadikan pelajar aktif di dalam kelas
  • menarik perhatian pelajar
  • Menggalakkan pelajar bertanya
  • mentafsir kefahaman pelajar.

Antara langkah-langkah dalam kemahiran menyoal adalah :
  • Ajukan soalan kepada keseluruhan kelas
  • Memberi masa untuk pelajar berfikir (wait time)
  • Memilih pelajar untuk menjawab.
  • Memberi respon atau reaksi pelajar. Antara komponen di dalam langkah ke 4  ini ialah :
prompting : Guru memberi galakan kepada pelajar jika pelajar tidak boleh menjawab soalan. Contohnya guru memberi klu atau mengolah soalan supaya lebih mudah.
Probing : Jika pelajar menjawab dengan ringkas, guru bertanya dengan lebih lanjut kepada pelajar tersebut. Contohnya : "How do you know?" , " can prove it?"
Asking around : Apabila pelajar bagi soalan, guru meminta pelajar lain untuk menjawabnya (redirect)
Interrelating : Guru mengaitkan semua jawapan dan idea, guru bantu pelajar buat kesimpulan.


  • Membuat ringkasan jawapan yang tepat.

Sebelum kelas berakhir setiap kumpulan dikehendaki untuk mendemonstrasi kaedah menyoal di dalam pengajaran.


Sekian,salam.

No comments:

Post a Comment