Friday 23 September 2011

Model Instruksi dan Pengajaran

Pada hari ini kami didedahkan tentang Model Instruksi dan Pengajaran. Model ini sangat penting dalam membuat rancangan pengajaran di dalam kelas. Model ini boleh dibuat berpandukan pelbagai teori pengajaran contohnya seperti Teori Behaviour dan Teori Konstruktivisme. Pada hari ini kami ditugaskan membuat model pengajaran berpandukan teori Konstruktivusme. Teori ini sesuiai diaplikasikan dalam pengajaran Sains khususnya subjek Fizik. Berikut adalah konsep-konsep dalam Teori Konstruktivisme yang dicadangkan oleh Caine and Caine (1991) :


  1. Otak itu prosesor yang selari. Ia memproses banyak jenis maklumat termasuk fikiran, emosi dan pengetahuan budaya. Pengajaran yang efektif menggunakan pelbagai strategi pengajaran.
  2. Pembelajaran melibatkan keseluruhan fisiologi. Guru tidak boleh menumpukan kepada intelek sahaja.
  3. Usaha untuk mencari makna bersifat semula jadi. Pengajaran efektif menyedari bahasa pengertian bagi seseorang adalah personal dan unik, pemahaman seseorang pelajar bergantung kepada pengalaman uniknya.
  4. Usaha untuk mencari makna berlaku melalui pencorakan. Pengajaran efektif menghubungkaitkan idea dan maklumat dengan konsep dan tema global.
  5. Emosi adalah kritikal kepada pencorakan. Pembelajaran dipengaruhi oleh emosi, perasaan dan sikap.
  6. Otak memproses bahagian kecil dan keseluruhannya secara serentak. Orang menghadapi masalah membelajari sesuatu jika bahagian kecil atau keseluruhan diabaikan.
  7. Pembelajaran melibatkan perhatian berfokus dan persepsi keliling (peripheral). Pembelajaran dipengaruhi oleh persekitaran, kebudayaan dan iklim.
  8. Pelajaran melibatkan proses sedar dan tak sedar. Pelajar memerlukan masa untuk memproses 'apa' dan 'bagaimana' isi pelajarannya.
  9. Terdapat sekurang-kurangnya dua jenis ingatan: sistem ingatan ruang (spartial) dan sistem ingatan untuk pembelajaran hafalan. Pengajaran yang terlalu mengutamakan pembelajaran hafalan tidak memajukan pembelajaran ruang dan pembelajaran berasaskan pengalaman boleh menghalang pemahaman murid.
  10. Pelajar memahami dan mengingati dengan baik jika fakta dan kemahiran diselitkan dalam ingatan natural dan ruang. Pembelajaran eksperimen adalah paling efektif.
  11. Pembelajaran diperkuatkan oleh cabaran dan dibantutkan oleh ancaman. Iklim bilik darjah harus mencabar tetapi tidak mengugut pelajar.
  12. Setiap otak adalah unik. Pengajaran mestilah dipelbagaikan agar murid-murid dapat menyatakan kecenderungan masing-masing.    

Selepas memahami konsep-konsep dalam teori ini kami telah membuat carta aliran rancangan pengajaran. Berikut adalah contoh model rancangan pengajaran yang diberikan oleh pensyarah kami Dr Nurulhuda :
Model pengajaran ini dapat diaplikasikan supaya proses P&P berlaku dengan lebih berkesan.

Sekian untuk hari ini...salam

No comments:

Post a Comment